ANWAR IBRAHIM RESMI JADI PM MALAYSIA YANG KE-10

Internasional1216 Views

Kuala Lumpur – Yang Dipertuan Agung Malaysia, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah berkenan melantik Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai Perdana Menteri Malaysia yang baru.

Politisi Partai Pakatan Harapan ini dilantik sebagai Perdana Menteri Malaysia yang ke 10.

Sebagaimana diketahui bahwa Anwar Ibrahim menjabat Perdana Menteri Malaysia setelah mengalahkan saingannya Muhyiddin Yasin pada Pemilihan Raya Umum ke 15 (PRUI5) 19 November 2022 lalu.

Istana Negara Malaysia dalam keterangan tertulisnya mengatakan bahwa pelantikan Anwar Ibrahim telah mendapatkan persetujuan dari seluruh Sultan-Sultan Melayu melalui keputusan yang terbaik demi kepentingan dan kesejahteraan negara serta rakyat.

Dipertuan Agung Malaysia juga mengingatkan semua pihak bahwa yang menang tidak menang semua dan yang kalah tidak kalah semua.

“Justeru, bagaikan biduk lalu, kiambang bertaut, hulurkan tangan antara satu dengan yang lain bagi merapatkan semula saf antara semua ahii ahli Dewan Rakyat demi masa depan negara tercinta,” ujar pernyataan tersebut.

Yang Dipertuan Agung Malaysia menegaskan bahawa negara seperti harta pusaka di mana para pemimpin adalah pemegang amanahnya.

“Harta pusaka ini perlu dijaga kerana ianya bakal diwarisi oleh generasi muda yang akan membawa negara terus ke mercu kejayaan,” imbuhnya.

Diapun berpesan kepada Perdana Menteri baru Malaysia untuk semakin bijaksana dalam mengelola negara dengan mengutamakan solidaritas dan komitmen yang tinggi serta memberikan pelayanan yang terbaik kepada rakyat.

“Kepada Perdana Menteri dan Kerajaan baharu Baginda yang bakal dibentuk untuk mengambil resmi padi, semakin berisi semakin tunduk. Hakikatnya, rakyat jelata tidak wajar dibebankan dengan kemelut politik yang tiada kesudahan tatkala negara memerlukan sebuah Kerajaan yang stabil untuk merancakkan lanskap ekonomi dan pembangunan negara,” harapnya.

(Red

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *